Blogging voor jouw bedrijf.

Een blog? Is dat nu wel écht iets voor mijn bedrijf? Wel, we voerden voor jou het nodige onderzoek uit naar blogging en vulden dit aan met onze inzichten uit de praktijk. Zo krijg je een overzicht van de belangrijkste statistieken rond blogging, maar vooral ook praktische tips die je direct kan toepassen in jouw digitale marketing.

Belangrijkste statistieken blogging 2023

We beginnen met enkele interessante cijfers met betrekking tot blogging:

  • 77% van de internetgebruikers leest blogs
  • 44% van de kopers leest 3 à 5 stukken content voor ze tot kopen overgaan
  • Meer dan de helft van de gebruikers stopt met lezen als hun gebruikservaring onderbroken wordt
  • Mensen verliezen hun interesse als een blog langer duurt dan 7 minuten om te lezen
  • De meest voorkomende klachten over blogposts zijn: te langdradig, slecht geschreven en slecht ontworpen
  • 73% van de mensen skimmen blogs en 27% lezen deze grondig
  • 600 woorden is het absolute minimum voor een blog om opgepikt te worden door Google
  • Tot 2.000 woorden is er een positieve impact op het organisch verkeer naar een blogpost, maar meer dan 2.000 woorden hebben een negatief effect
  • Slechts 40% van de marketeers heeft een strategie voor geschreven content

Nog een leuk weetje: de gemiddelde blogpost duurt 4 uur en 10 minuten om te schrijven.

Inzichten van onze experts

Ok, dat zijn de statistieken. Maar wat betekent dit nu concreet voor jouw bedrijf?

Jouw doelgroep leest blogs en het heeft een impact op hun koopgedrag

Als je weet dat 77% van de internetgebruikers blogs leest en 44% van de mensen 3 à 5 stukken content leest in het kader van hun aankoopbeslissing, dan kan je de meerwaarde van een blog als kanaal niet meer ontkennen. Het gezegde “Content is king” blijft dus zeer zeker van toepassing.

Natuurlijk is het voor de ene sector al wat makkelijker dan de andere om aan blogging te doen. Een goed startpunt is om te luisteren naar jouw verkopers om te achterhalen welke vragen zij krijgen van klanten. De kans is groot dat mensen hierover ook informatie zoeken op het internet.

Bouwbedrijven kunnen bijvoorbeeld bloggen over de voordelen van bepaalde technieken, kledingzaken over de nieuwste trends in de mode en IT-bedrijven over hoe bepaalde tools bedrijven helpen productiever te zijn.

Kortom: je kan – als je even zoekt – altijd wel iets vinden om een blog te starten. 

Met een goede bloggingstrategie doe je het al beter dan 60% van jouw concurrenten

Ondanks dat er zoveel blogs gelezen worden door (potentiële) klanten, heeft maar 40% van de marketeers een strategie voor geschreven content. Je kan jouw concurrenten dus een redelijke stap voor zijn door hier wel op in te zetten.

Doe er alles aan om een aangename en ononderbroken gebruikservaring te bieden op jouw blog

Mensen stoppen met lezen als de gebruikservaring van jouw blog tegenvalt of onderbroken wordt. Zorg er dus voor dat alles werkt zoals het hoort en gebruik alstublieft geen pop-ups op (dit gedeelte van) jouw website.

Ook de inhoud en de lay-out van jouw blog spelen hier een belangrijke rol. Langdradige en slechte teksten zijn samen met een slecht ontwerp de voornaamste klachten die mensen hebben over blogposts.

Als je niet zeker bent hoe de gebruikservaring is op jouw blog, vraag dan aan enkele klanten om deze te beoordelen. Zo krijg je snel de nodige feedback om actie te ondernemen. Bovendien toon je ook aan jouw klanten dat je hun klantenervaring hoog in het vaandel draagt.

De lengte van jouw blog is belangrijk voor het verkeer en de betrokkenheid van lezers

Het aantal woorden van jouw blog hebben een groot effect op het organisch verkeer dat deze zal ontvangen van Google. Een blog moet minstens 600 woorden en maximum 2.000 woorden bevatten om het organisch verkeer te optimaliseren.

Er is echter nog een andere overweging: de leestijd van een blogpost. Mensen verliezen namelijk interesse wanneer een blog langer dan 7 minuten duurt om te lezen. Het aantal woorden van een blog bepaald de lengte en dus ook de leestijd. Je moet bijgevolg een balans zoeken tussen beide factoren.

Ons advies hierin is om blogposts doorgaans tussen de 800 en 1400 woorden te houden. Dit is natuurlijk maar een richtlijn. 
Hou ook in het achterhoofd dat de lengte van een blogpost ondergeschikt is aan het brengen van een goed verhaal, want een goed geschreven blog kan natuurlijk langer zijn en toch niet inboeten aan betrokkenheid van de lezer.

Experimenteer dus zeker met wat goed werkt voor jouw bedrijf en doelgroep.

Maak het makkelijk om jouw blog te skimmen door middel van het ontwerp

Het ontwerp van een blog kan het makkelijker maken om een tekst te skimmen. Door rekening te houden met skimming in jouw titels en opmaak (tekst in het vet, gekleurde blokken…enz.), verbeter je de gebruiksvriendelijkheid voor 73% van de lezers. Besteed hier dus de nodige aandacht aan.

Conclusie: is blogging nu geschikt voor jouw bedrijf?

Blogging vormt volgens ons een onmisbaar deel van de moderne marketingmix. Het is misschien arbeidsintensief en vergt een sterke strategie om succesvol te zijn, maar het potentieel voor resultaat is enorm. Er is een reden waarom ook wij bij Haylo hier sterk op inzetten.

Weet je niet goed hoe je moet beginnen of heb je zelf gemiddeld geen 4 uur en 10 minuten om een kwalitatieve blog te schrijven? Dan ondersteunen wij jou graag op dit vlak.

Wij bouwen mee aan de groei van jouw bedrijf.

Bij Haylo doen we er alles aan om van jouw bedrijf een succes te maken. We zijn jouw persoonlijke adviseurs in een steeds veranderende en digitaliserende wereld. Door samen de juiste keuzes te maken op vlak van marketing en IT zetten we jouw bedrijf op de kaart. De basis van deze aanpak is een partnership op lange termijn, want zo krijg je een duurzame win-winsituatie voor alle partijen.

Samen met trots terugblikken op de resultaten uit een samenwerking, daar doen we het voor!

Neem contact met ons op