Facebook voor jouw bedrijf.

Facebook is al jaren één van de grootste sociale media wereldwijd. Maar hoe interessant is en blijft dit platform nu voor jouw bedrijf?

We gingen voor jou op onderzoek uit en verzamelden de belangrijkste cijfers en koppelden deze aan onze ervaringen in de praktijk. De resultaten zijn bruikbare, praktijkgerichte inzichten die je direct kan toepassen om jouw marketing naar een hoger niveau te tillen.

Belangrijkste statistieken Facebook 2023

Eerst en vooral enkele interessante statistieken met betrekking tot Facebook:

  • 2,96 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd
  • Derde meest bezochte website na Google en YouTube
  • 56,6% mannelijke en 43,4% vrouwelijke gebruikers
  • 23,7% van de gebruikers zijn tussen de 25 en 34 jaar
  • Jongeren laten Facebook vaker links liggen (31% gebruikt sinds 2020 het platform in tegenstelling tot 71% in 2015)
  • 67,5% van de gebruikers is dagelijks actief op het platform
  • 71% van de gebruikers gebruikt Facebook hoofdzakelijk om in contact te blijven met vrienden en familie
  • Facebook Messenger op zich heeft al 1 miljard gebruikers
  • Het gemiddeld interactieratio is 0,064% en vaker posten heeft weinig tot geen impact op het interactieratio

Inzichten van onze experts

Statistieken zijn leuk, maar wat heb je nu in de praktijk aan deze kennis? Onze experts delen graag hun bruikbare inzichten met jou. Op die manier til je direct jouw marketing op Facebook naar een hoger niveau.

Staar je niet blind op het aantal maandelijks actieve gebruikers op Facebook

Momenteel is er nog geen andere speler in geslaagd om Facebook van de troon te stoten, maar staar je niet blind op het aantal maandelijks actieve gebruikers. We zien steeds lagere betrokkenheid van mensen met content op het platform. Het is dus moeilijk om hier zonder advertising en sterk community management nog mooie resultaten neer te zetten.

Hier zijn enkele tips om meer uit jouw posts te halen:

Promoot jouw Facebook-berichten

Een klein budget van €10 gedurende 5 dagen per bericht maakt al een wereld van verschil in het aantal bereikte personen. Bijkomend geeft het jou meer controle over wie je bereikt dankzij doelgroeptargeting.

Lever waarde aan jouw doelpubliek

Focus op waarde voor jouw doelpubliek: door waarde te leveren aan jouw doelpubliek, win je het vertrouwen van potentiële klanten en word je een referentie binnen de sector. Dit resulteert uiteraard in meer betrokkenheid en meer klanten uit jouw Facebookmarketing.

Stel jezelf dus de vraag: “Hoe kan ik mensen écht helpen en hun waarde leveren?” bij het maken van berichten. Weet dat mensen laten lachen zeker ook waarde levert en jouw merk toegankelijk maakt voor het grotere publiek.

Communiceer consistent

Tegenwoordig is consistentie belangrijk dan frequentie in social media marketing. In plaats van iedere dag een “Ok” post te publiceren, plaats je beter één of twee kwalitatieve posts per week. Kies hier vooral een tempo dat je écht continu kan aanhouden.

Weet ook dat als je jouw berichten promoot dat deze de ruimtes tussen twee posts in opvullen en je dus wel degelijk dagelijks aanwezig blijft op het platform.

De huidige koopkracht en (toekomstige) beslissingsnemers zijn goed vertegenwoordigd op Facebook

Facebook heeft als grootste doelgroep de leeftijdscategorie 25 à 34 jaar (23,7%). Bijkomend zijn de oudere doelgroepen ook sterk aanwezig op het platform. Dit is een heel groot stuk van de werkende – en bijgevolg koopkrachtige – bevolking. Het doelpubliek van Facebook is dus zeker in staat om producten of diensten van jouw bedrijf te kopen.

Vaak zijn dit ook de mensen die in hun carrière steeds meer beslissingsbevoegdheid krijgen, wat vooral interessant is om te weten in een B2B context (al kunnen er weinig kanalen tippen aan LinkedIn op dat vlak).

Jongeren laten Facebook ├ęcht wel links liggen en kan je hier moeilijk bereiken

In 2015 had 71% van de jongeren Facebook, maar dat is sinds 2020 gezakt naar 31%. Voor een jonge doelgroep kan je dus best een ander kanaal overwegen zoals Instagram of TikTok. Hou er wel rekening mee dat de ouders van deze doelgroep uiteraard wel te bereiken zijn via Facebook.

Conclusie: is Facebook nu geschikt voor jouw bedrijf?

Facebook is en blijft een interessant kanaal voor de meeste bedrijven, maar houd er rekening mee dat je meer moeite moet doen om resultaten te halen dan vroeger. Advertising en community management zijn quasi een must geworden om succes te boeken op dit platform.

Enkel als je een zeer jonge doelgroep wil bereiken, raden we Facebook niet aan. Hiervoor zijn Instagram en TikTok beter geschikt.

De keuze van de juiste kanalen voor jouw bedrijf is en blijft natuurlijk maatwerk. Kom je hier zelf niet uit of heb je nood aan ondersteuning bij deze oefening? Dan kan je bij ons terecht voor extern klankbord in de vorm van consultancy.

Wij bouwen mee aan de groei van jouw bedrijf.

Bij Haylo doen we er alles aan om van jouw bedrijf een succes te maken. We zijn jouw persoonlijke adviseurs in een steeds veranderende en digitaliserende wereld. Door samen de juiste keuzes te maken op vlak van marketing en IT zetten we jouw bedrijf op de kaart. De basis van deze aanpak is een partnership op lange termijn, want zo krijg je een duurzame win-winsituatie voor alle partijen.

Samen met trots terugblikken op de resultaten uit een samenwerking, daar doen we het voor!

Neem contact met ons op