Instagram voor jouw bedrijf.

Instagram is ondertussen geen jong of nieuw kanaal meer, maar is dit platform wel geschikt voor jouw bedrijf? Wat moet je écht weten over Instagram? We deden niet alleen het nodige onderzoek om jouw vragen te beantwoorden, maar vulden dit ook aan met onze inzichten uit de praktijk.

Everything for the gram!

Belangrijkste statistieken Instagram 2023

Eerst zetten we enkele feiten over Instagram op een rijtje voor jou:

  • 2 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd, hierdoor is het het 4de grootste sociaal netwerk
  • 5de meest bezochte website na Google, YouTube, Facebook en Twitter
  • Er zijn meer mannelijke (51,8%) dan vrouwelijke (48,2%) gebruikers
  • 60% van de Instagram gebruikers is tussen de 18 en 34 jaar, het platform kent dus een jongere doelgroep
  • 69,7% gebruikt het platform om foto’s/video’s te delen
  • Bijna iedere gebruiker gebruikt Instagram naast andere platformen zoals Facebook (82,9%), YouTube (75,5%) en TikTok (52,2%)
  • 70% van de mensen ontdek via Instagram nieuwe producten/merken
  • 62,3% van de gebruikers zoekt bedrijven/merken op via de app
  • 90% van de mensen volgt een bedrijf/merk op Instagram
  • Instagram Ads hebben een hoger doorklikratio (CTR) in de feed dan in verhalen
  • Het bereik van verhalen zwakt de afgelopen 2 jaar af, maar vooral voor bedrijven met meer dan 10.000 volgers
  • Vanaf 6 of meer frames in een story haakt 75% van de mensen af
  • 35% van de gebruikers hebben graag stories die een verhaal opbouwen met ieder frame
  • Reels bereiken een hoog percentage van jouw volgers: tot 20,59% voor accounts met meer dan 10.000 volgers en tot 39,46% voor accounts met minder dan 10.000 volgers

Inzichten van onze experts

Zo, dat waren de cijfers. Nu de praktische inzichten waarmee je jouw marketingstrategie kan verbeteren.

Instagram heeft een brede doelgroep van jonge mensen en is combineerbaar met andere sociale media

Je mag Instagram als een veelzijdig knooppunt zien voor jouw communicatie richting een breed, maar iets jonger doelpubliek (18 à 34 jaar oud). Waarom? Wel, omdat het platform vaak langs andere sociale netwerken gebruikt wordt.

Deze overlap met doelgroepen van andere netwerken is een interessant gegeven. Zo heeft 82,9% van Instagram gebruikers ook Facebook, 75,5% ook YouTube en 52,2% TikTok. Dit maakt dat je snel aan kruisbestuiving kunt doen tussen deze platformen. De kans is namelijk groot dat ze jouw bedrijf meermaals tegen komen gespreid over de verschillende platformen.

Hou wel in het achterhoofd dat ieder sociaal netwerk zijn eigenheden heeft op het vlak van gebruik. Het is aangeraden om jouw content (deels) aan te passen aan het specifiek gebruik van ieder platform door jouw doelgroep. Dit wil niet zeggen dat het per se radicaal anders moet zijn, maar het is wel een aandachtspunt.

Instagram Stories lijken stilaan verzadigd te geraken nu deze commerciëler worden ingezet

Doordat bedrijven meer gaan inzetten op commerciële stories en in-story advertenties zien we dat de verhalen op Instagram meer verzadigd geraken, vooral voor bedrijven met meer dan 10.000 volgers.

Instagram als platform heeft een bepaalde maturiteit en vormt inmiddels een deel van de “mainstream” sociale media. Dit brengt doorgaans terugvallende interactieratio’s met zich mee.

Wil dit zeggen dat je minder in moet zetten op verhalen? Absoluut niet, maar wees gewoon bewust van de evoluties op dit vlak. Een belangrijk gegeven hier is dat 35% van de mensen in de stories graag een opbouw ziet van een verhaal met ieder frame. Storytelling wordt dus ook hier belangrijk. Maar ja, wanneer is storytelling binnen marketing ooit niet belangrijk geweest?

Een kleine volgersbasis van relevante mensen is interessanter dan een brede en grote doelgroep

We zien enkele statistieken van dalende performance voor bedrijfsaccounts met meer dan 10.000 volgers. Dit heeft te maken met de relevantie van de doelgroep. Bedrijven van deze omvang zijn vaak een stuk groter, wat maakt dat zij meer afstand hebben tot hun doelpubliek dan een KMO of éénmanszaak. Het verschil zit hier vooral in hoe persoonlijk de band al dan niet is tussen het bedrijf en haar doelpubliek.

Het is logisch dat een groot bedrijf met veel volgers een minder hechte band heeft met haar volgers, maar toch is het verschil in de resultaten niet te ontkennen. Deze durven quasi halveren eens een account meer dan 10.000 volgers heeft. We raden aan dat je op die omvang dan ook begint na te denken over community management om dit te compenseren.

Reels/video’s zijn een voorkeursformat voor veel mensen en hebben bijgevolg het beste bereik

Video is een format dat veel mensen aanspreekt. Dat is niet meer nieuw. Maar wat wel opvallend is, is dat reels op Instagram tot bijna 40% van jouw volgers (tot +- 20% voor accounts met 10.000 volgers) bereiken. Dit is enorm hoog in vergelijking tot andere formats en andere kanalen.

Investeren in het maken van reels is bijgevolg aangeraden als je resultaat wilt boeken met Instagram. Nu we zeggen wel “investeren”, maar eigenlijk hoeft het allemaal niet zo afgelikt te zijn als het op reels aankomt. Leuke en authentieke filmpjes gemaakt met een smartphone zijn hier de norm. Budgetvriendelijke en laagdrempelig dus!

Conclusie: is Instagram nu geschikt voor jouw bedrijf?

Instagram is misschien “kleiner” dan Facebook op dit moment, maar het mag ondertussen als een mainstream kanaal beschouwd worden. Het is interessant voor bedrijven om hun online aanwezigheid uit te bouwen.

Bijkomend heeft het platform veel synergiën met andere platformen waaronder natuurlijk Facebook, maar ook YouTube en zelfs TikTok. Dit maakt het altijd een goede aanvulling op jouw marketingmix.

Gebruik Instagram vooral om jouw bedrijf een persoonlijkheid te geven en hou het luchtig. Maak eventueel reels over hoe de dingen lopen achter de schermen en dan geraak je al best ver met dit kanaal.

Wil je begeleiding in de vorm van consultancy of heb je te weinig tijd om jouw Instagramprofiel te onderhouden? Geef ons dan een seintje! We helpen je graag.

Wij bouwen mee aan de groei van jouw bedrijf.

Bij Haylo doen we er alles aan om van jouw bedrijf een succes te maken. We zijn jouw persoonlijke adviseurs in een steeds veranderende en digitaliserende wereld. Door samen de juiste keuzes te maken op vlak van marketing en IT zetten we jouw bedrijf op de kaart. De basis van deze aanpak is een partnership op lange termijn, want zo krijg je een duurzame win-winsituatie voor alle partijen.

Samen met trots terugblikken op de resultaten uit een samenwerking, daar doen we het voor!

Neem contact met ons op