LinkedIn voor jouw bedrijf.

LinkedIn biedt een enorm potentieel voor bedrijven die actief zijn in B2B markten of die op zoek zijn naar personeel. Maar waar komt dit potentieel vandaan en hoe kan jij het benutten voor jouw onderneming? We doken in de cijfers om jou een praktisch en onderbouwd antwoord te bezorgen!

Belangrijkste statistieken LinkedIn 2023

Ook over LinkedIn zijn er interessante statistieken beschikbaar. We geven jou een kort overzicht:

  • Er zijn 4,7 miljoen Belgische LinkedIngebruikers
  • 57,2% van de gebruikers zijn mannen en 42,8% zijn vrouwen
  • 60% van de LinkedIngebruikers zijn tussen de 25 en 34 jaar
  • 20,4% van de gebruikers zijn tussen de 18 en 24 jaar
  • Meer dan de helft van de LinkedIngebruikers heeft minstens een bachelorsdiploma
  • De huishoudens van LinkedIngebruikers hebben een gemiddeld jaarinkomen van 75.000 USD (geen data in euro, want het is een Amerikaans platform)
  • Men gebruikt LinkedIn gemiddeld 7 minuten per bezoek
  • Langere posts met een duidelijke structuur of met een stappenplan krijgen tot 31,5% meer interacties
  • LinkedInberichten met 8 foto’s hebben tot 10 keer meer interacties dan posts met 1 foto
  • Video’s krijgen 5 keer zoveel interacties ten opzichte van “normale” posts
  • 82% van de B2B marketeers halen het meeste resultaat uit content en advertenties via LinkedIn
  • LinkedIn heeft een positief effect op het imago van jouw merk/bedrijf en dit is 3 keer sterker in vergelijking tot andere kanalen

Inzichten van onze experts

Zo, dat zijn de cijfers. Maar hoe zet je dit nu om naar een praktische toepassing voor jouw bedrijf?

LinkedIn is het sociaal netwerk bij uitstek voor B2B en rekrutering, maar er zijn ook B2C mogelijkheden

De hele bestaansreden van LinkedIn draait rond B2B en recruitment. Het wordt wel eens omschreven als de “zakelijke Facebook”. Hoewel we de vergelijking snappen, heeft LinkedIn eigenlijk meer te bieden voor jouw bedrijf dan Meta. Dit ook in een B2C omgeving mits een goede doelgroepbepaling.

Het is logisch dat 82% van de B2B marketeers aangeeft het meeste resultaat te halen uit LinkedIn content en advertenties. Over de B2C context is er minder data beschikbaar, maar wanneer je een hogere inkomensklasse wilt bereiken kan dit sociaal netwerk een enorme meerwaarde bieden. Het loont de moeite om hier de nodige experimenten mee te doen.

De hooggeschoolde jonge professionals en hogere inkomenscategorieën zitten op LinkedIn

60% van de LinkedIngebruikers zijn tussen de 25 en de 34 jaar en de helft van de gebruikers heeft minstens een bachelorsdiploma. De jonge en hooggeschoolde beroepsbevolking is dus mooi vertegenwoordigd op dit platform.

Het gemiddelde inkomen van het huishouden van een LinkedIngebruiker bevindt zich in de hogere (midden)klasse. Dat is natuurlijk een direct gevolg van deze hooggeschoolde doelgroep die het platform kent.

De kans dat de beslissingsnemers van bedrijven aanwezig zijn op LinkedIn is hierdoor heel hoog. Mensen die dit sociaal netwerk gebruiken zijn dan ook de professionals en managers. Ook consultants, coaches en freelancers vind je hier vaak terug.

Kortom: een professionele en intelligente doelgroep die doorgaans beschikt over voldoende financiële middelen, dat is wat je terugvindt op LinkedIn.
 

Video’s zijn op LinkedIn een interessant gegeven, maar foto’s mag je niet onderschatten

Net zoals veel sociale mediakanalen, heeft ook video een hoger interactieratio (x5) op LinkedIn dan statische content. Mensen kijken nu éénmaal graag naar (korte) video’s en de algoritmes van diverse sociale mediakanalen geven hier ook voorrang aan.

Het platform heeft echter ook een heel opvallende eigenschap: posts met meerdere foto’s doen het tot tien keer beter dan bij slechts één foto. Doordat we niet direct de data ter beschikking hebben om te analyseren of dit voor andere kanalen ook geldt, mag je er zeker van zijn dat wij dit de komende maanden gaan uittesten…

Langere posts doen het heel goed op LinkedIn op voorwaarde dat deze goed opgebouwd is

Kort maar krachtig luidt het spreekwoord. Maar is dat echt zo? De case voor lange content maken we een andere keer, maar op LinkedIn is het wel degelijk het geval. Lange posts die een stappenplan of duidelijke tussentitels bevatten krijgen 31,5% meer interacties.

Natuurlijk moet je nu niet iedere post super lang gaan maken, maar je moet vooral niet bang zijn om een uitgebreid onderwerp aan te kaarten.

Wil je voor de opmaak van jouw bericht van vetgedrukte of cursieve tekst gebruiken? Daar hebben we een tooltje voor genaamd YayText. Het ziet er een beetje “shady” uit door de grote hoeveelheid Google Display Ads, maar we gebruiken het zelf en het werkt prima. Alleszins kan je het gebruiken om meer structuur te brengen in een langere post en zo de “wall of text” vibe vermijden.

Een sterk en betrouwbaar merk bouw je op door middel van LinkedIn

Merken die regelmatig zichtbaar zijn krijgen een hogere mate van vertrouwen bij hun doelpubliek. Ook op LinkedIn is dit niet anders, alleen is het effect tot drie keer sterker dan bij andere sociale mediakanalen. Dit maakt het platform interessant voor diensten en producten waarvoor een hoge mate van vertrouwen nodig is (wat natuurlijk vaak gepaard gaat met hogere budgetten).

Geen wonder dat B2B dienstverleners veelvuldig gebruikmaken van dit sociaal netwerk en mooie resultaten zien. Adverteren op LinkedIn is dan misschien wat duurder dan Meta, maar het loont zeker de moeite.

Zonder advertenties kan je ook resultaat boeken op LinkedIn

Momenteel heeft LinkedIn nog geen hoge verzadiging ten opzichte van andere sociale media. De hoeveelheid content die op het platform geplaatst wordt neemt toe, maar is nog altijd een heel stuk minder dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Dit maakt dat je hier nog steeds organisch (niet-geadverteerd) veel mensen kan bereiken.

Vooral persoonlijke profielen kunnen hier een sterke rol spelen. Stimuleer jouw mensen om ook content te creëren of te delen (liefst met een eigen bericht erbij). Als jouw mensen één keer per week of om de twee weken iets plaatsen op LinkedIn maakt het al een wereld van verschil. Let wel op dat je ze stimuleert en niet dwingt. Jouw mensen dwingen om hun persoonlijke profielen te gebruiken heeft vaak negatieve gevolgen voor de bedrijfscultuur.

Wat bedrijfspagina’s zelf betreft is het een beetje moeilijker om de bal aan het rollen te krijgen. Het uitbouwen van jouw volgersbasis is in het begin essentieel. Vraag dus aan mensen binnen en buiten het bedrijf om jullie pagina te volgen. Als je hen ook zo ver krijgt om anderen uit te nodigen om hetzelfde te doen, kom je al ver. De frequentie van posten is eveneens belangrijker voor bedrijfspagina’s en we raden hier een absoluut minimum van één keer per week aan. Statistisch gezien, haal je echter het meeste resultaat door twee à drie keer per week te posten op jouw pagina.

Conclusie: is LinkedIn nu geschikt voor jouw bedrijf?

LinkedIn is heel interessant voor verschillende bedrijven zolang je rekening houdt met de doelgroep. We raden dit platform aan wanneer je één van de volgende dingen wil bereiken:

  1. Hooggeschoold personeel aantrekken
  2. Beslissingsnemers bij (grote) bedrijven bereiken
  3. Kapitaalkrachtige doelgroepen bereiken
  4. Coaches, consultants en freelancers zoekt of wilt bereiken

Het mooie aan LinkedIn is dat je nog steeds zonder advertenties resultaten kan neerzetten. Advertenties versnellen dit natuurlijk, maar het is geen must om meer te investeren dan enkel jouw tijd. Over tijd gesproken! Als je te weinig tijd hebt om met jouw LinkedInmarketing bezig te zijn, kan je altijd beroep doen op onze diensten.

Wij bouwen mee aan de groei van jouw bedrijf.

Bij Haylo doen we er alles aan om van jouw bedrijf een succes te maken. We zijn jouw persoonlijke adviseurs in een steeds veranderende en digitaliserende wereld. Door samen de juiste keuzes te maken op vlak van marketing en IT zetten we jouw bedrijf op de kaart. De basis van deze aanpak is een partnership op lange termijn, want zo krijg je een duurzame win-winsituatie voor alle partijen.

Samen met trots terugblikken op de resultaten uit een samenwerking, daar doen we het voor!

Neem contact met ons op