YouTube voor jouw bedrijf.

YouTube draait net zoals Google al enige tijd mee in het digitale landschap. Hoe interessant is dit platform echter voor jouw bedrijf? Verdient het een plaats in jouw marketingmix? Wij zeggen alvast volmondig: “Ja”. In deze blog geven we jou de belangrijkste statistieken met betrekking tot YouTube en koppelen we dit aan praktische inzichten. Zo kan jouw bedrijf ook aan de slag gaan met dit krachtig kanaal.

Belangrijkste statistieken YouTube 2023

Data is goud en dus beginnen we met enkele belangrijke cijfers over YouTube:

  • YouTube heeft maandelijks 2 miljard actieve gebruikers wereldwijd
  • YouTube is de 2de grootste zoekmachine na Google en tegelijk ook het 2de grootste sociaal netwerk na Facebook
  • 53,9% van de gebruikers zijn mannen en 46,1% zijn vrouwen
  • Gemiddeld 70% van de internetgebruikers ouder dan 15 jaar gebruiken YouTube met als grootste doelgroep de leeftijdscategorie 15 à 35 jaar (77%) gevolgd door 36 à 45 jaar (73%) als tweede grootste, 46 à 45 jaar (70%) als derde grootste en met 56+ jaar (67%) als de kleinste doelgroep
  • YouTube Shorts kent maandelijks 1,5 miljard actieve gebruikers wereldwijd
  • Dagelijks worden YouTube Shorts meer dan 30 miljard keer bekeken
  • 59% van de mensen vindt advertenties op YouTube relevanter dan op televisie
  • Tv is de snelst groeiende schermgrootte om YouTube video’s op te bekijken
  • 35% van de zoekopdrachten op YouTube zijn gerelateerd aan tv-series, voor generatie Z stijgt dit naar 60%
  • 80% van de mensen, die YouTube gebruiken om informatie te verzamelen tijdens het koopproces, beginnen hun zoektocht eerst op YouTube alvorens andere bronnen te raadplegen
  • Slechts 35% van de marketeers zet in op YouTube als kanaal

Inzichten van onze experts

Alright, leuk. Maar wat betekent dit nu concreet voor de marketing van jouw bedrijf?

Iedereen kijkt YouTube video's, maar concurrentie op YouTube Ads is nog altijd laag

Kort gezegd: actief zijn op YouTube is nooit een slecht idee, want zowat iedere internetgebruiker kijkt YouTubevideo’s (of Shorts). Het is ’s werelds tweede grootste zoekmachine na Google en het op een na grootste sociaal netwerk na Facebook. Dat is een interessante dubbele tweede plaats die jouw bedrijf kan benutten.

Door in te zetten op YouTube heeft jouw bedrijf twee keer een voordeel:

  1. Jouw video’s kunnen gevonden worden via Google, het is dus een vorm van SEO.
  2. Jouw video’s kunnen eveneens gevonden worden via YouTube zelf, het is bijgevolg ook een vorm van Social Media Marketing.

Met andere woorden: mensen kunnen via twee wegen jouw video’s terugvinden wat de kans op resultaat verdubbeld. We hebben het dan nog niet eens gehad over het feit dat je ook kan adverteren op YouTube via het Google Ads platform. Deze advertenties worden door bijna 60% van de mensen relevanter gevonden dan reclame op tv. Doordat 35% van marketeers niet structureel inzet op YouTube als kanaal is de concurrentie ook nog eens lager. Dit maakt dat het een heel stuk goedkoper is om op te adverteren, zeker als je het vergelijkt met reclamespots op nationale tv.

YouTube Shorts kent een grote userbase ondanks de concurrentie van andere platformen

Natuurlijk voelt YouTube als toonaangevend videoplatform ook de tendens richting korte “snackable” video’s. Als antwoord hierop, werden de YouTube Shorts in het leven geroepen. Je kan deze vergelijken met Reels op Instagram/Facebook en TikToks. De introductie van deze functie is ondertussen een groot succes met maandelijks 2 miljard mensen die actief gebruikmaken van Shorts. Dat zijn zelfs meer dan TikTok, ondanks dat deze app het format populair maakte.

Als je al actief bezig bent met Instagram/Facebook Reels of TikToks te maken, kan je evengoed YouTube Shorts meenemen in jouw marketingmix. Met de grote en diverse doelgroep van YouTube kan je immers nooit missen.

Tijdens het koopproces vormt YouTube een belangrijke bron van informatie

Mensen verzamelen tegenwoordig heel veel informatie op het internet tijdens het aankoopproces. In deze zoektocht grijpen potentiële klanten ook naar YouTube. Ze bekijken er reviews en productvergelijkingen om zo geïnformeerd een keuze te maken. Wat opvalt is dat 80% van de mensen die YouTube in dit kader gebruikt, eerst op YouTube gaat zoeken naar informatie alvorens andere bronnen zoals Google te raadplegen.

Het is dus belangrijk om een positieve aanwezigheid te hebben op YouTube. Je kan zelfs overwegen om influencers gratis producten te bezorgen om deze uit te testen. We raden echter wel aan om hierbij het volgende standpunt in te nemen:

“We geven jou dit product gratis. Je bent niet verplicht om er iets positiefs over te zeggen, want we zijn overtuigd van onze kwaliteit. Als je minpunten vindt, dan is dit waardevolle feedback voor ons om het product nog beter te maken.”

Waarom deze aanpak? Gunfactor en toegepast psychologie.

Door geen druk te leggen en zeker te zijn over jouw eigen competenties, zal de content creator in kwestie onbewust al een positiever beeld hebben over jouw bedrijf. Je geeft eveneens aan dat niets perfect is of kan zijn en dat je eventuele minpunten even belangrijk vindt om te horen dan de pluspunten. Wanneer de influencer aan de slag gaat met jouw product zal deze een onbewust positief vooroordeel hebben. Eventuele kritiek zal doorgaans minder hard en eerder opbouwend geformuleerd worden.

YouTube en tv(-series) zijn op entertainment vlak sterk gelinkt aan elkaar

Meer dan één derde van de zoekopdrachten op YouTube hebben te maken met tv(-series) en voor Gen Z stijgt dit zelfs naar 60%. Er is dus een sterke link tussen beide kanalen, zeker als je weet dat televisieschermen het snelst groeiende schermformaat is om YouTube op te gebruiken. Dat laatste is vooral te wijten aan een toenemend aantal smart tv’s en casting-apparaten voor tv-schermen. YouTube is bijgevolg net zo aanwezig in de woonkamer als de traditionele televisie vroeger.

Als bedrijf kan je inspelen op de interesses van jouw doelgroep. Want wanneer je weet welke series je doelgroep graag kijkt, kan je adverteren in YouTubevideo’s die hieraan gelinkt zijn. Dit maakt jouw bedrijf alvast een heel stuk relevanter voor jouw doelpubliek. Waar mogelijk, zou je zelfs de inhoud van jouw advertenties kunnen aanpassen om goed aan te sluiten bij deze tv-reeksen. Pas hier wel op dat je geen inbreuk maakt op iemands auteursrechten, dergelijke claims kan je natuurlijk missen.

Conclusie: is YouTube nu geschikt voor jouw bedrijf?

Ja. YouTube is geschikt voor iedereen, want iedereen gebruikt het ook.

Als platform is en blijft YouTube een toonaangevende speler in de markt wiens marktpositie niet snel zal verzwakken. Het is een veelzijdig kanaal met veel mogelijkheden en kent nog steeds een stabiele groei. Dit maakt het een duurzame en goede keuze voor ieder bedrijf. Nochtans blijft het een onderbenut kanaal bij de meeste bedrijven. Durf de sprong te wagen en profiteer van de (voorlopig nog) lage concurrentie. Vooral op advertising vlak is dit zeer actueel, weinig concurrentie betekent namelijk ook lagere advertentiebudgetten.

Heb je ondersteuning nodig op het vlak van jouw YouTubestrategie of zoek je een partner die jou volledig ontzorgt? Neem dan gerust contact met ons op.

Wij bouwen mee aan de groei van jouw bedrijf.

Bij Haylo doen we er alles aan om van jouw bedrijf een succes te maken. We zijn jouw persoonlijke adviseurs in een steeds veranderende en digitaliserende wereld. Door samen de juiste keuzes te maken op vlak van marketing en IT zetten we jouw bedrijf op de kaart. De basis van deze aanpak is een partnership op lange termijn, want zo krijg je een duurzame win-winsituatie voor alle partijen.

Samen met trots terugblikken op de resultaten uit een samenwerking, daar doen we het voor!

Neem contact met ons op