Google voor jouw bedrijf.

Wat zouden we toch doen zonder Google? De zoekmachine die ons een antwoord geeft op (bijna) al onze vragen. Iedereen gebruikt het en daarom is het ook één van de interessantste kanalen om jouw bedrijf te laten groeien.

Google veranderd continu, dus we geven jou graag de meest opvallende cijfers voor 2023 en de bijhorende praktische inzichten voor jouw marketingstrategie.

Belangrijkste statistieken Google 2023

Want zijn de belangrijkste statistieken met betrekking tot het gebruik van Google? We geven jou een overzicht:

  • Er worden 3,5 miljard zoekopdrachten per dag uitgevoerd op Google
  • Google heeft een marktaandeel van 83% ten opzichte van andere zoekmachines
  • 94,74% van de zoekwoorden wordt slechts 10 keer per maand of minder opgezocht
  • 90,63% van de webpagina’s ontvangt geen organisch verkeer van Google
  • 49% van al het websiteverkeer gaat naar het eerste zoekresultaat, dit komt overeen met een doorklikratio van 27,6%
  • De gemiddelde pagina in de top 10 zoekresultaten is 2 jaar oud en slechts 5,7% van de webpagina’s geraakt binnen het jaar in de top 10
  • 58,99% van het al het websiteverkeer komt van mobiele apparaten
  • 51% van de mobiele gebruikers ontdekt nieuwe merken/bedrijven via Google Search
  • 39% van de kopers worden beïnvloed door relevante zoekopdracht tijdens het koopproces
  • 30% van de mobiele zoekopdrachten hebben te maken met een locatie
  • 76% van de mobiele zoekopdrachten naar “iets in de buurt” resulteren in winkelbezoek binnen de dag en 28% resulteert in een aankoop
  • 8% van de zoekopdrachten worden geformuleerd als een vraag

Inzichten van onze experts

Dat was een hele boterham aan statistieken, maar welke inzichten geven deze cijfers ons voor jouw bedrijf?

Google is en blijft één van de meest impactvolle kanalen voor bedrijven

Hoe je het ook draait of keert: zichtbaar zijn op de eerste pagina van Google geeft jouw bedrijf een enorme boost, zeker wanneer je in de top drie staat.

Enkele van de meest interessante statistieken zijn dat 49% van het websiteverkeer naar het zoekresultaat op de eerste plaats is, maar ook dat 39% van de kopers beïnvloed wordt in het koopproces door relevante zoekopdrachten. Google is eveneens de grootste zoekmachine wereldwijd.

Als bedrijf is het bijgevolg essentieel om een doordachte strategie te hebben op het vlak van SEO (organische vindbaarheid). Het potentieel van Google voor jouw bedrijf is te groot om hier niet in te investeren.

Investeren in SEO loont op lange termijn en creëert duurzame groei voor jouw bedrijf

Oké, je weet dus hoe belangrijk Google is voor de groei van jouw bedrijf. Je investeert bijgevolg in een sterke basis, SEO-blogging, het krijgen van backlinks…enz., maar hoe snel mag je nu resultaten verwachten? Volgens de statistieken duurt het gemiddeld één à twee jaar eer jouw pagina in de top 10 scoort.

Met andere woorden: die sterke positie in de zoekresultaten krijg je zeker niet zomaar. Gelukkig wil dit ook zeggen dat deze positie moeilijk in te nemen is door concurrentie. Ze moeten namelijk nog meer moeite doen en geduld hebben om hetzelfde te bereiken. Je kan gewoonweg niemand zomaar snel van de troon stoten in Google. Laat staan wanneer je blijft investeren in het versterken van jouw positie.

Zelfs wanneer je weinig doet om deze positie te onderhouden, duurt het nog steeds relatief lang eer jouw website begint te zakken. Dit laatste is natuurlijk afhankelijk van hoe sterk de concurrentie inzet op hun SEO. Investeren in jouw vindbaarheid is hierdoor duurzamer dan andere “snelle” kanalen zoals online advertising.

Je kan de mobiele ervaring van gebruikers en hun zoekgedrag niet negeren als je wil groeien

Bijna 60% van het websiteverkeer komt van mobiele apparaten, dit is een cijfer dat je niet kan negeren. Jouw website moet anno 2023 gewoon een topervaring bieden op smartphones en tablets. Mensen zijn mobieler dan ooit en kruipen niet meer achter hun computer als ze op zoek zijn naar antwoorden op Google. 51% van de mobiele gebruikers ontdekt namelijk nieuwe merken/bedrijven via Google Search.

Zeker voor winkels en bedrijven met een fysieke locatie is het zeer belangrijk om rekening te houden met mobiele gebruikers. 30% van de mobiele zoekopdrachten hebben namelijk te maken met locaties. Belangrijker nog: 76% van de zoekopdrachten naar iets in de buurt resulteren in een bezoek aan een bedrijf binnen de dag, 28% van die zoekopdrachten eindigen uiteindelijk met een aankoop.

Kortom: door geen mobielvriendelijke website te hebben, laat je geld op tafel liggen. Ongeacht jouw sector of bedrijfsgrootte.

Conclusie: is Google nu geschikt voor jouw bedrijf?

Er is geen twijfel mogelijk dat Google als kanaal geschikt is voor jouw bedrijf. De vraag is eerder: “Hoe zorg ik ervoor dat mijn website/bedrijf hoger scoort in Google?” Wel, eerst en vooral moet de technische kant in orde zijn en moet je al jouw websiteteksten optimaliseren voor zoekmachines. Vervolgens bouw je verder op deze basis met een doordachte contentstrategie en SEO-blogging.

Wellicht vind je het interessant om onze inzichten over blogging te lezen. Dat geeft jou alvast wat meer achtergrond op het vlak van geschreven content. Voor de technische expertise neem je best een webbouwer of SEO-consultant onder de arm, omdat het doorgaans te tijdrovend is om te combineren met jouw core business.

De blog van HubSpot bevat ook veel informatie over SEO. Dit is een betrouwbare bron en eentje die we zelf graag regelmatig raadplegen.

Je kan uiteraard bij ons terecht voor ondersteuning op het vlak van Web Development en SEO. Eveneens kunnen we een analyse uitvoeren zodat je weet waar je vandaag al staat. Neem gerust contact met ons op bij interesse.

Wij bouwen mee aan de groei van jouw bedrijf.

Bij Haylo doen we er alles aan om van jouw bedrijf een succes te maken. We zijn jouw persoonlijke adviseurs in een steeds veranderende en digitaliserende wereld. Door samen de juiste keuzes te maken op vlak van marketing en IT zetten we jouw bedrijf op de kaart. De basis van deze aanpak is een partnership op lange termijn, want zo krijg je een duurzame win-winsituatie voor alle partijen.

Samen met trots terugblikken op de resultaten uit een samenwerking, daar doen we het voor!

Neem contact met ons op