Meer klanten uit jouw website.

Hoe haal je meer klanten uit jouw website? Het is een vraag die veel ondernemers zich stellen. Gelukkig houden we bij Haylo van data. Zo analyseerden we de recente informatie met betrekking tot websitegebruik om jullie van een onderbouwd antwoord te voorzien. Beter nog: we geven je eveneens enkele praktische aandachtspunten om jouw website te verbeteren.

Belangrijkste statistieken websitegebruik 2023

Er wordt redelijk wat onderzoek gedaan naar het gebruik van websites. We verzamelden de interessantste statistieken voor jou in een kort overzicht, maar eerst een noemenswaardig feitje: 28% van alle business wordt online gedaan. Jouw website is dus enorm belangrijk.

Maar er is meer:

  • Mensen vormen binnen de 0,05 seconden hun mening over jouw website
  • 57% van de tijd wordt gespendeerd aan het eerste zichtbare scherm (above the fold) van de website
  • 61% van de mensen verlaat een website als ze niet vinden wat ze nodig hebben binnen de 5 seconden
  • 50% van de mensen vormt een beeld van een bedrijf op basis van het ontwerp van de website
  • 57% van de mensen zou een bedrijf met een slecht ontworpen website niet aanbevelen aan anderen
  • 38% van de mensen wil geen interactie met een slecht ontworpen website
  • 47% van de websitegebruikers wacht maximaal 2 seconden op een website om in te laden
  • 88% van de mensen keert nooit meer terug naar een website met een slechte gebruikservaring
  • 74% van de mensen bezoekt een website opnieuw als deze een mobielvriendelijke ervaring heeft
  • 58,99% van al het websiteverkeer in Google komt van mobiele apparaten (lees meer over Google voor jouw bedrijf)
  • Gemiddeld spendeert iemand 54 seconden op een webpagina
  • Video’s verhogen de totale tijd dat iemand doorbrengt op een website met 88%
  • De gemiddelde tijd op een webpagina met een video is 6 minuten

Inzichten van onze experts

Cijfers zijn leuk, maar hoe zet je deze kennis om naar meer klanten uit jouw website?

Een snelle, duidelijke en mobielvriendelijke website is essentieel om mensen vast te houden

(Potentiële) klanten zijn ongeduldiger dan ooit. Ze willen snel vinden waar ze naar op zoek zijn en wachten niet op een trage website of verspillen geen tijd aan een onduidelijke structuur. Daarnaast zijn ze vaak aan het zoeken op hun smartphone, wat een mobielvriendelijke ervaring cruciaal maakt om hen te overtuigen.

Deze aspecten vormen de basis voor een rendabele website of -shop. Als je hier al vanaf het begin rekening mee houdt dan sta je al ver, want – ondanks dat dit de basis is – zijn er veel websites niet in orde op dit vlak.

Weet je niet goed waar je moet beginnen? We geven jou alvast enkele aandachtspunten.

Investeer in kwalitatieve webhosting

Webhosting is in essentie de computer die 24/7 draait om jouw website online te houden. Er zijn verschillende snelheden en opslagruimtes van webhosting beschikbaar. De kwaliteit hiervan is uiteraard één van de doorslaggevende factoren voor de laadtijd van jouw site.

Die laadtijd mag maximaal 2 seconden bedragen eer dat mensen afhaken. Geen idee wat de laadtijd van jouw site is? Dan kan je een tool zoals PageSpeed Insights raadplegen. Deze tool geeft jou eveneens nog meer informatie over andere aspecten van jouw website zoals SEO en toegankelijkheid.

Spendeer meer aandacht aan het mobiele ontwerp

Gezien bijna 60% van het websiteverkeer van mobiele apparaten (smartphones en tablets) komt, hou je best al vanaf het begin rekening met de mobiele ervaring van jouw website. Dit begint natuurlijk bij het ontwerp hiervan.

Moet jouw website er compleet anders uitzien op een smartphone? Liefst niet.

Moet het ontwerp aangepast zijn om de gebruiksvriendelijkheid te bevorderen? Ja, graag!

Wat het mobiel ontwerp van jouw website betreft raden we aan om het simpel en duidelijk te houden. De hoeveelheid ruimte op het scherm is nu éénmaal beperkt op een smartphone. Vul dit dan ook niet op met te veel elementen of beweging.

Duidelijk vanaf het eerste zichtbare scherm

Het moet direct duidelijk zijn voor websitebezoekers waarmee je hen kan helpen. Slaag je hier niet in, dan zal deze persoon snel weer vertrekken richting de website van een concurrent. Ons advies is om kort en duidelijk jouw diensten en/of producten te introduceren.

Is jouw assortiment behoorlijk groot? Werk dan met productcategorieën of een algemene omschrijving van wat jouw aanbod allemaal omvat.

Ook hier blijft het punt van de mobielvriendelijke website-ervaring gelden. Zorg dus dat de duidelijkheid ook behouden wordt in het mobiele ontwerp.

Het ontwerp van jouw website bepaald de mening die mensen vormen over jouw bedrijf

Ja, we hebben het nog eens over het ontwerp van jouw website. Het is ook gewoon een belangrijke factor in het succes van jouw bedrijf. Het design van jouw site bepaald namelijk grotendeels hoe mensen denken over jouw onderneming. Een slechte website staat in het hoofd van een potentiële klant gelijk aan een onbetrouwbaar of louche bedrijf. Dat wil je toch vermijden?

Hou in het achterhoofd dat een mooi ontwerp niet per se een speciaal ontwerp is (té speciaal is ook weer niet goed zelfs). Een verzorgde website die makkelijk te navigeren is en informatie duidelijk presenteert is meer dan voldoende.

Ook op websites is videocontent belangrijker dan ooit geworden

Video’s verhogen de tijd dat iemand doorbrengt op een webpagina van 54 seconden naar gemiddeld 6 minuten. Bijkomend verhoogd de totale tijd dat iemand doorbrengt op jouw volledige website met 88%. Dat is een enorm verschil ten opzichte van een “statischere” website.

Hoe kan je hier als bedrijf op inspelen? Onder andere door op jouw homepage te werken met een kleine bedrijfsvideo, Dit trekt de aandacht en geeft direct meer karakter aan jouw bedrijf.

Wil je nog verder gaan? Dan kan je enkele of al jouw blogs voorzien van een korte YouTube video die de essentie meegeeft. Zo bied je een ervaring aan voor de doelgroep die graag leest én de doelgroep die liever een video bekijkt. Twee vliegen in één klap!

Conclusie: hoe haal je meer klanten uit jouw website?

Dat was een hele boterham. Tijd voor een samenvatting!

Dus, hoe haal je meer klanten uit jouw website? Door rekening te houden met het volgende:

  1. Zorg dat jouw website snel laadt
  2. Maak jouw website mobielvriendelijk
  3. Creëer duidelijkheid vanaf het eerste zichtbare scherm
  4. Zet video in als geheim wapen om de tijd per websitebezoek te verhogen
  5. Ga voor een mooi – maar niet per se speciaal – websiteontwerp

Als je deze vijf aandachtspunten in het achterhoofd houdt, kom je al ver.

Heb je nood aan ondersteuning? Dan kan je beroep doen op onze experten om jou te begeleiden of te ontzorgen op het vlak van Web Development.

Wij bouwen mee aan de groei van jouw bedrijf.

Bij Haylo doen we er alles aan om van jouw bedrijf een succes te maken. We zijn jouw persoonlijke adviseurs in een steeds veranderende en digitaliserende wereld. Door samen de juiste keuzes te maken op vlak van marketing en IT zetten we jouw bedrijf op de kaart. De basis van deze aanpak is een partnership op lange termijn, want zo krijg je een duurzame win-winsituatie voor alle partijen.

Samen met trots terugblikken op de resultaten uit een samenwerking, daar doen we het voor!

Neem contact met ons op